ZIJ RIJDEN MET EEN MERCEDES W114-W115

Testrijden met Lieven en Hilde Van Hemelryck

Een prachtige zomerdag aanvang juli begeef ik me naar de regio van de Boomse steenbakkerijen. Ter plaatse, aan de juiste oprit toegekomen, zie ik, als punt van herkenning, reeds de Daf31 Variomatic Daffodil van zoon Lendert op de oprit staan. Ik besef nog niet dat die ons straks tot bij hun meest geliefde ster zal brengen. Lieven en Hilde zitten ons reeds geduldig op te wachten, we worden er zeer warm en met verse koffie onthaald.

Bij een eerste gesprek vernemen we dat Lieven met onze club in contact kwam, via de oldtimerbeurs van Antwerpen. Het was Raymond Wynen die toen voor ’n intake gesprek klaarstond. De interesse van Lieven was onmiddellijk gewekt. Een gans jaar stond hij zowat in ‘alert’, tot hem ’n annonce opviel, waarbij in de regio Arendonk, een bar8 te koop stond. De wagen beviel hun beide en werd dan ook aangeschaft. Zodoende konden Lieven en Hilde zich met de beurs van 2017 , als rijdend lid laten inschrijven bij de BMBC.

De W114 bar8 zit nog in zijn origineel jasje, kleur nr. 181 Hellbeige. Hij is uitgerust met een 250 benzinemotor met stuurautomaat. Getuige het onderhoudsboekje kwam de wagen voor het eerst in gebruik op 29 februari 1972 in het Zwitserse Lugano en bleef daar tot zijn 132.847 km in 1994. Via omwegen komt hij in 2003 in het NL  Purmerend terug boven water met 154.359 km op de teller. Een NL garagehouder verkoopt hem dan in Arendonk aan Lieven met toenmaals 227.000 km op de teller.

Lieven en Hilde voelen zich direct helemaal thuis bij onze club en dank zij hun communicatieve zelve, bouwen ze zeer vlug goede contacten uit met ’n hele resem leden. Naast vele andere leden, zeker te vernoemen Raymond Wynen, Frank Croes, Theo Tutteleers, Wim van Tendeloo, Jan Van Gool, Peter Mangelschots, Firmin en Kurt Peeters en Waldo Cornelis. Bij allen voelt hij zich met raad en daad bijgestaan, wat erg wordt geapprecieerd, want de bar8 heeft dringend wat nood aan extra aandacht.

Het waren enkel verre familieleden die in Lievens jeugd met een ster (bar8) rondreden. In stilte koesterde hij daar veel bewondering voor, hij wil dan ook sowieso zijn recent verworven bar8 in een zo mooi en degelijk mogelijke toestand brengen. In het pre-corona jaar 2019 werd las-, schuur en lakwerk onder handen genomen door een vakman in Deurne. Deze zorgde ervoor dat de wagen er terug stralend bijstaat.  Verder werkt Lieven regelmatig zelf aan de wagen, vaak met advies of hulp van clubleden. Een helpende hand daarbij is zeker het uitgebreide originele handvest-boek ‘Technisch Type 230-250’, dat hij op de beurs in Genk op de kop kon tikken. Zo is het met ‘mankracht en gedacht’ dat  hij de wagen ook technisch zeer goed in orde wist te brengen. Kan het: ‘Zelfs TE goed’….zie kader.

Zoon Lendert moet nog weg. We worden verzocht om stilaan plaats te nemen in zijn Daf 31 Variomatic Daffodil, voor ’n proefrit, inclusief sightseeing van de regio. We zien dat de oldtimerkriebels hier zelfs bij de volgende generatie aanwezig zijn. Het wordt ’n leuke rit waarbij we in het verleden worden teruggebracht. Niet enkel door de wagen, maar ook door het industriële erfgoed van de steenbakkerijen in de regio. We spotten al vrij vlug ’n superleuke locatie, voor wat foto’s straks, van de Bar8. Het verleden lijkt hier wel verenigd te worden.

We worden met de Daf gedropt aan een verder gelegen garage waar de bar8 zijn stalling heeft gevonden. In alle glorie komt hij tevoorschijn. De kleur Hellbeige siert hem, echt ’n mooi  exemplaar. De 250 benzinemotor klinkt als ’n klok en bij deze proefrit voelen we zijn soepelheid en kracht. De revisie zal de motor zeker geen oneer gedaan hebben. Het is gracieus om in deze limousine rondgereden te worden. En ja, ook ik heb mijn herinnering, namelijk op mijn eigen trouwdag werd ik in ’n bar8 naar de kerk gebracht. We rijden nu naar de gespotte locatie, een oude steenbakkerij, waar hij voor onze ‘Gazette’ vereeuwigd zal worden.

Privé rondrit met complicaties: ‘motor loopt vast’

In 2021 komt Lieven terug van een gezinsuitstap naar Genval, wanneer hij op de brug van de E19 in Zemst, plots een hels lawaai hoort. De wagen is blijkbaar zonder olie gevallen en de wagen dient gesleept tot bij zijn garage.

De motor dient volledig gereviseerd te worden.

Reden: ‘kleine oorzaak, groot gevolg’

Bij het zelf wisselen van de oliefilter kon Lieven geen oude dichtingsring meer voelen of zien. Nochtans zat die er wel nog, maar vrij diep. Zodoende brengt hij ’n nieuwe ring aan bovenop de bestaande. Dit met desastreuze gevolgen voor de motor, die daardoor olie verliest en vastloopt.

Raadgeving: ‘ga steeds uiterst behoedzaam te werk, zeker als doe-het-zelver’

 

Eens terug bij Lieven thuis staat ons nog ’n lekker stuk ‘ speciaal opgehaalde Limburgse vlaai te wachten bij een tas lekkere koffie. We keuvelen verder over de wagen en de club. De meeste rondritten zijn Lieven en Hilde er bij en ook privé zijn ze vaak met de oldtimer op stap. Buiten onze club is Lieven ook lid van de Duitse ‘strich8-club’. Hij nam er in mei 2022 deel aan een rondrit, die werd overspoeld door de aanwezigheid van zo’n 65 stuks ‘bar8’. Die Duitse ‘strich8-club’ telt ongeveer 500 leden, enkel voor dit model. Sinds 2019 zijn ze ook lid van OCKB oldtimerclub Klein Brabant. Als meest geliefde oldtimers laat hij de Mercedes Ponton en de 540K optekenen. Daarnaast is hij vooral begeesterd door de vele vooroorlogse modellen en de zovele prachtige wagens van de jaren ’50 (W187 & W188) en de jaren ’60 (W100), het panoramabusje (0319) en de Kastenwagen. Wie weet wat brengt de toekomst nog…?

Als afsluiter brengt Lieven ons nog ’n leuk ‘heet van de naald’ verhaal. Een weekje geleden spotte hij, via ’n annonce, terug ’n leuke ster, maar dan voor dagelijks gebruik. In Berlijn stond er ‘n prachtige E-klasse break uit 2018, 2 liter benzine S213, met een zeer uitvoerig optiepakket te koop. Wanneer hij dit vertelt aan Hilde, is haar prompte antwoord, ‘tiens Berlijn, daar ben ik nog niet geweest’…?

Lieven trekt de poort van zijn garage open en daar staat hij, de E-break S213. Wat ’n prachtmobiel, slechts ‘n 66.000 km op de teller en nog echt in nieuwstaat. Ik feliciteer hun met deze nieuwe aanwinst. Overmorgen verwacht hij de Belgische nummerplaat, dus ja…voor deze testrit ga ik moeten terugkomen…

Bedankt Lieven, Hilde en Lendert…

foto’s: Lieven Van Hemelryck en Waldo Cornelis

 

 

error: Content is protected !!