ZIJ RIJDEN MET EEN MERCEDES W114-W115

De /8 van Kurt Peeters

Onze /8 (bar 8 of streep 8 is de aanduiding voor de nieuwe modelreeks die in 1968 op de markt kwam om ze te kunnen onderscheiden van de voorgaande modellen) ken ik al mijn hele leven: mijn vader had hem gekocht van de eerste eigenaar, onze buurman, in 1981 met +/-64.000km en ik ben geboren in 1982. Dus kan je er van uit gaan dat deze /8 gebruikt is om naar het moederhuis te rijden op het uur van de waarheid. Zo is het voor mij begonnen.

De /8 is gebouwd in 1975 en is een 240D voorzien van servostuur. In de loop der jaren is deze auto steeds gebruikt, maar ook gekoesterd: het ging zo ver dat de eerste eigenaar kwam aanbellen omdat hij de /8 had zien buiten staan bij ons in de zon in plaats van in de garage, om te komen vertellen dat dat niet goed was voor verf en interieur omwille van de warmte.

Er is, na de aanschaf, door mijn vader een 9V-starter in geplaatst wat destijds een must have was aangezien de startsnelheid hoger is en een diesel er beter mee start omdat zo de adiabatische compressie in de cilinders dan meer warmte opbrengt, wat bij een diesel wel van belang is om het mengsel te ontsteken.
Later stond deze auto steeds trouw op post als onze dagelijkse wagen:

  • als het school gedaan was of als ik ziek werd
  • als we naar een pretpark gingen
  • als we vanaf 1988 naar Ladenburg gingen naar het oldtimertreffen van MVC Deutschland om onderdelen te zoeken.

Foto 1:Kurt in 1988 in Ladenburg met pa & ma & de /8. En regenen dat daar deed…

  • en nu om deel te nemen aan talrijke oldtimerevents vanaf 2000.

Tot 1996 dan werd er een nieuwe W210 220D aangeschaft die we nog steeds hebben en nog steeds onder de 100.000km zit na 26 jaar.

De liefde voor de /8 is en was nog steeds zo groot dat het toen als een paal boven water stond dat deze nooit te koop zou komen en zo verdween deze op 21 jarige leeftijd in de kelder om af te wachten tot die 25 jaar en oldtimer was. Even rekenen levert op dat 1975+25=2000 en 2000-1982=18, dat wil zeggen dat ons Kurtje van de foto 18 werd in 2000!! En zo werd deze auto mijn ‘oldtimerkindje’.

Als de W210 weer eens elektronisch door zijn knieën zakte wegens de LUCAS EPIC injectiepomp (30.000km) of de N3 vernellingsbaktoerentalsensor (60.000km) stond steeds weer de /8 trouw op post. Een betrouwbaarheid van de /8 die zijn gelijke niet meer kent bij de diverse modellen van Mercedes vanaf wanneer dat de letter voor de getallen is gekomen (1995-1996).

Bij de /8 is op al die jaren:

  • de uitlaat vervangen door een RVS-exemplaar
  • het membraan van de injectiepomp
  • een enkele keer de kleppen geregeld
  • een paar keer een batterij en de schokdempers.
  • Flexibeltje van de hydraulische koppeling
  • Remblokjes en filters daar spreek ik niet over, dat heb je met elke auto.

Ook de recente oltimerkeuring(en) brengen geen probleem met zich mee: steeds blanco en met de complimenten van de jury 😉. Ik wil hierbij nog een tip meegeven voor andere /8-rijders die met hun diesel naar de keuring gaan: je bent vrijgesteld van uitstoottest op de keuring met dieselvoertuigen van voor 1980, dus nooit roettest op een /8 😉. Dat zal je wel zelf moeten melden aan de desbetreffende keurder want de meesten moeten het gaan vragen aan hun stationschef of de klant wel gelijk heeft…

 

Kortom een dijk van een auto met 4x schijfremmen rondom, de dion achteras (geen pendel as zoals bij heckflosse) en een ophanging die daarna bijna letterlijk is overgenomen op de R107 SL-reeks. Het steeds licht op de achtergrond aanwezige gezoem van de tandwieltjes in de achteras, de geur van het interieur, de cassetjes met Du, Il Silencio, Rocky die we speelden onderweg naar Ladenburg. De talloze keren dat ze ons een beetje klemreden in het verkeer met de vraag naar de prijs van de wagen. Talloze herinneringen en rijgenot inbegrepen!! Die /8 is een lid van onze familie.

error: Content is protected !!