Mail uit Zwitserland
Mail uit Zwitserland
Onderstaande mail viel begin december in de digitale brievenbus van het secretariaat:
Dames en heren, beste clubleden
In het kader van een boekproject zou ik graag willen weten in welke Belgische stad de bijgevoegde foto is genomen. De afgebeelde 170 Sb of 170 DS zijn taxi’s. Vanwege de naam van het bedrijf, J. Kreischer, dacht ik aan Eupen. Het Belgisch Rijksarchief in Eupen kon dit echter niet bevestigen.
Misschien kan iemand in uw gelederen mij helpen.
Met mijn dank en vriendelijke groeten uit Zwitserland.
Hans Peter Würsten
Mercedes-Benz Veteranenclub van Zwitserland (MBVC)
Nieuwe taxi’s uit 1952?
Het moet ontegensprekelijk in 1952 rond kerstmis geweest zijn dat J.Kreischer zijn vernieuwde of nieuwe vloot liet fotograferen. Een line up van vijfentwintig 170 DS’en (W191) getooid in hun winterkleed. DS’en omdat je geen uitstulpingen ziet onderaan de winterbeschermingbâche vooraan op de kalender. Een Sb heeft een kalender met onderaan een chroom afsluitdop, om indien nodig, de auto manueel in gang te zwengelen. In januari van dat jaar werd de 170S (W136) opgevolgd door de 170 Sb en 170 DS, deze laatste werd uitgevoerd met de OM636 diesel, overgenomen uit de parallel lopende 170V.
Dat de foto in 1952 is genomen vermoed ik uit twee gegevens.
Ten eerste: het uiterlijk verschil tussen de 170S (W136) en de 170 Sb & 170DS ( beide W191) zat hem achteraan. De scharnieren van het kofferdeksel bij de W191 serie werden ingebouwd en lagen niet meer bovenop het kofferdeksel zoals bij hun voorganger. Uiteraard is dit op bijgaande foto niet zichtbaar. Wat we wel kunnen zien is dat de achterruit groter is geworden dan deze van de 170S en niet meer verzonken in de carrosserie ligt.
Ten tweede: de nummerplaten op de wagens tellen 6 cijfers. Dit beantwoordt aan de Belgische type 4 nummerplaat, uitgegeven tussen 1928 en 1953, rode cijfers op een witte achtergrond. In de zomer van 1953 werd het nummer 999999 bereikt. Spijtig genoeg hebben ze bij het plaatsen van de wagens voor de foto geen rekening gehouden met de opeenvolging van de nummerplaten maar we zien dat de voorlaatste wagen rechts, 944424 als nummerplaat draagt, nog 55575 nummerplaten te gaan voor het zou zomeren in1953 en er minstens 1000000 geregistreerde auto’s in België rondreden.
Een imposante foto
Bijgaande foto is geen snapshot, niet zoals het nu GSM-gewijs …klik-klik-klik… uit de losse pols meestal gaat, nee de fotograaf heeft ruimschoots zijn tijd genomen.
De camera stond gemonteerd op een statief en fotografeert van iets hoger uit. De verticale vluchtlijnen van de huizen lopen perfect parallel en van voor tot achteraan staat alles scherp. Deze foto is vast genomen met een platencamera waarbij men perpectief en dieptescherpte kon beïnvloeden.
Imposant zijn de schier oneindige wagens, vooraan geflankeerd door J. Kreischer en gezelschap.
Op de eerste rij, recht naar de camera, staat, zo fantaseer ik luk raak, een zelfbewuste J. Kreischer met sigaar in de linkerhand, vol vertrouwen fier naast zijn net aangekochte rij nieuwe taxi’s. Naast hem zijn dochter en zijn vermoedelijke vennoot, deze draagt onder zijn rechterarm een classeur en mocht zich als mede eigenaar ook een sigaar veroorloven. Achteraan, mooi in lijn, drie administratieve medewerkers waarvan de middelste met hoed stokstijf naar de camera kijkt.
Iets joliger gaat het er op de eerste verdieping achteraan het gezelschap aan toe. Een jong kereltje en zijn zusje lachen spontaan en ongevraagd door het open venster de fotograaf toe. Halverwege, net naast de inrij poort van het etablissement lijkt ook nog iemand te staan zwaaien. Bij nader inzicht is het een uitgesneden houten geschilderd pancarte. De kerstboom boven op de erker met de reclame van Mercedes Benz verraadt de tijd van het jaar, vermoedelijk december. Iets verderop de imposante ster gevat in zijn witte cirkel met onderaan J. Kreischer in neon. De diagonale lijn gevormd door de geparkeerde wagens geven een sterke dynamiek aan de foto, nog eens extra geaccentueerd door de tramsporen onderaan het beeld. Het valt op dat er geen elektrische bovenlijnen zijn, wat doet vermoeden dat het al enige tijd geleden moet zijn dat er nog trams passeerden in deze straat. Trams trouwens in verschillende spoorbreedtes gezien het derde spoor vooraan.
In welke stad in België?
De Duits klinkende naam van het taxibedrijf/Mercedes-Benz dealer „J. Kreischer” doet bijna gemakshalve vermoeden dat de foto genomen werd in Eupen in de oostkantons. In 1933 werd het Eupense tramnet, dat van oudsher spoorde tot in Aken (voor de eerste wereldoorlog was Eupen Duits grondgebied) verbonden met het tramnet van Verviers dat actief bleef tot in 1969. Zo ontstond er een elektrische tramverbinding tussen Verviers en Aken. Bijgevolg kon het taxibedrijf evengoed in Verviers gelegen hebben, en bij uitbreiding in eender welke stad in België waar trams rijden of reden.
De hamvraag blijft dus, in welke stad in België is deze foto genomen? En aangezien de meeste van onze leden ouder zijn dan hun oldtimers moet de kans toch reëel zijn dat iemand onder ons zich dit etablissement en straat en stad kan herinneren? Heb je een hint of enig idee dan mag je reageren via mail naar [email protected], trouwens wat extra informatie is natuurlijk altijd leuk!
Ik denk dat we er onze vriend uit Zwitserland een groot plezier mee zouden doen.
Alvast bedankt uit zijn naam.