DE MAHY-COLLECTIE: EEN FAMILIE PASSIE

In dit artikel, gewijd aan één van de grootste oldtimerverzamelingen ter wereld, is het niet de bedoeling de uitzonderlijke geschiedenis te reconstrueren die heeft geleid tot die verzameling van bijna duizend oude voertuigen. Hiervoor bestaat reeds een volledige, nauwkeurige en gestructureerde tekst: ik verwijs u dan ook naar de website www.mahymobiles.be. U kunt dan de taal kiezen (Frans, Nederlands, Engels en Duits) en vervolgens de rubriek “Mahy Geschiedenis” openen en het verhaal van deze saga tot op heden toe te ontdekken.

Ik was meer geïnteresseerd in het menselijke aspect, het familiale aspect en vooral in wat de toekomst in petto heeft voor deze bewonderenswaardige collectie, die momenteel in Leuze, in Henegouwen, wordt bijeengebracht.

Daarom werd er onlangs een afspraak gemaakt voor een onderhoud met de huidige directeur van het museum, de heer Michel Mahy, zoon van Yvan en kleinzoon van Ghislain, de stichter van de collectie. In een onderneming brengt elke generatie een nieuw elan, nieuwe ideeën en een andere visie dan haar voorgangers, zonder natuurlijk het fantastische werk dat voordien werd geleverd te ontkennen. De familie Mahy is geen uitzondering op deze regel. Ghislain bracht de collectie bijeen tussen 1944 en 1983, de datum waarop Yvan de leiding overnam van het museum, toen nog in Houthalen gevestigd. In 1986 verhuisde het museum naar Autoworld in Brussel en vervolgens in 1996 naar Leuze in Henegouwen om eindelijk daar over de nodige ruimte te beschikken. De stad en de familie bereikten een akkoord over een oude verlaten textielfabriek, die het uithangbord voor de collectie zal worden… of althans een deel ervan, want enkel 300 voertuigen worden daar tentoongesteld, terwijl de rest in de reserves is opgeslagen. Onlangs, in 2016, was het Michel die de fakkel overnam van de ‘ASBL Autocollection Ghislain Mahy’ (AGM), in 1978 door de familie opgericht.

Michel is een ervaren man in de autowereld, die jarenlang zijn eigen Honda-garage in Gent uitbaatte alvorens die te verkopen om het beheer van de VZW op zich te nemen. Tijdens dit lange, hartelijke en open gesprek deelde deze vriendelijke liefhebber met mij zijn visie op de toekomst van de Collectie. Voor hem gaat het om het beheer van een collectie en niet om het beheer van het Mahymobiles Museum. Zijn doel (hij noemt zichzelf koppig!) is in de eerste plaats de Mahy-collectie bekend te maken door ze te laten ‘leven’.

Daarom wilde hij meteen na zijn aanstelling onderzoeken hoe hij meer bezoekers kon aantrekken en hoe hij de Collectie niet alleen bij liefhebbers van klassieke auto’s, maar ook bij een nieuw publiek bekend kon maken, dit door middel van creatieve evenementen. Dankzij een partnerschap van een jaar met de VIVES-universiteit voor Toegepaste Wetenschappen uit Kortrijk hebben de studenten Automobielbeheer manieren geanalyseerd en voorgesteld om de aantrekkelijkheid van de Collectie zowel in België als in het nabijgelegen noorden van Frankrijk te vergroten.

De manier waarop de auto’s in het museum worden tentoongesteld, is dus geëvolueerd door een landschappelijke en thematische opwaardering op basis van deze analyse. De roulatie van voertuigen (de reserves laten dit toe!) is ook toegenomen, zodat terugkerende bezoekers nieuwe juweeltjes kunnen (her)ontdekken. De ontvangstruimte heeft dankzij een investering van bijna 50.000 euro tijdens de sluitingsperiode een facelift ondergaan, dit om evenementen te kunnen organiseren voor een breed publiek: amateurs, clubs, bedrijven en anderen. Eveneens, in dezelfde zin van aantrekking, zijn nieuwe zalen gereorganiseerd en opengesteld voor het publiek, evenals een ruimte voor de verkoop van oude voorwerpen die verband houden met de auto (boeken, speelgoed, gereedschap, miniaturen, affiches en brochures, enz.) zonder de toegenomen aanwezigheid op sociale netwerken zoals Instagram of Facebook te vergeten.

Een ander idee was het ontwerp en de uitvoering van een boek met een vijftigtal voertuigen die uit de opslagplaats werden gehaald en vanuit verschillende hoeken werden gefotografeerd in een professioneel opgezette studio in één van de gebouwen in Leuze. Freelance fotograaf Wouter Rawoens, medewerker van De Standaard en Trends Magazine en tevens een vriend van Michel, nam de foto’s.

Het boek “Mahy, een familie van auto’s”, dat reeds in het Nederlands en (vanaf 21 september) in het Frans is verschenen, is verkrijgbaar bij Editions Lannoo (39,99 €). Een groepsaankoop via onze Club wordt momenteel overwogen.

De zichtbaarheid van de Collectie wordt ook vergroot door het creëren van verschillende invalshoeken zoals het plaatsen van een oude fiets in een restaurant gedurende enkele maanden, de aanwezigheid op beurzen, flyers beschikbaar stellen in andere musea.., kortom alles waardoor de Collectie bekendheid krijgt zodat het aantal van 10.000 bezoekers van 2018 verdubbelt of verdrievoudigt binnen de komende 5 jaar.

Een ander initiatief is de creatie van een mobiele tentoonstelling: een pop-up in Gent van 9 september tot eind oktober. Een dertigtal auto’s worden er tentoongesteld, samen met levensgrote foto’s en de mogelijkheid om deze foto’s in verschillende formaten naar keuze te kopen. De auto’s worden er gepresenteerd met hun geschiedenis. Dit is mogelijk gemaakt door een donatie van de familie Lemay. Na Gent kan deze tentoonstelling in andere plaatsen gehuurd worden door geïnteresseerde bedrijven. Dit alles, het is duidelijk, moet nieuwe bezoekers naar Leuze brengen… In ieder geval, dat is het doel wat men nastreeft.

Na de briefing in de ontvangstzaal, stelt mijn gastheer van de dag me voor dat we de nieuwe zaalindeling bekijken. Natuurlijk zullen we ook samen de Mercedessen van het Mahymobiles Museum bekijken.

In de grote zaal zijn 3 auto’s met de ster aanwezig: een witte ‘190SL Hard Top (1955)’, een zeldzame ‘Type 28/95 Coupé de ville (1922)’ met carrosserie van een Belg en met een motor afgeleid van een vliegtuigmotor van het merk (!) en een ‘130H Cabrio-Limousine (1934)’, een wagen gebouwd naar tekeningen van Ferdinand Porsche. Een korte privé-omweg naar de nabijgelegen opslagplaatsen leidde me naar een Mercedes met een ongewone geschiedenis. Het is de 350SEL van Willy Vandersteen, de Belgische striptekenaar die bekend is van onder meer de strips van ‘Suske en Wiske’. De wagen werd lang geleden door de familie van de tekenaar aan het museum geschonken en zal binnenkort aan hen worden teruggegeven om tentoongesteld te worden in het ‘Suske & Wiske’ Museum in Kalmthout.

Dan komt de ‘Black Widows’ kamer! Geen spinnen, die zijn verre van aanwezig, maar een stel zwarte Amerikaanse auto’s waarvan de bijzonderheid is dat ze gebruikt werden door officiële diensten (staatshoofden, ambassades,…) maar vooral dat ze in België gereden hebben, zoals deze Dodge uit 1947 op de voorgrond van de foto. De volgende zaal toont ons meer dan 150 oude fietsen. Het is een tijdelijke tentoonstelling die de collectie belicht van een vroegere Gentse fietsenhandelaar, Pierre Simoens, die gedurende vele decennia racefietsen van diverse oorsprong verzamelde. Deze gaat van 1940 tot vandaag en een vrachtwagen van Ginder Ale herinnert ons aan de gouden eeuw van de reclamecaravans.

In de ruimte voor de symbolische modellen van de jaren 1950 tot 1990, staat een prachtige koninklijke Adenauer cabriolet, waarin onze koning Boudewijn in juni 1955 voor de eerste keer Congo (Stanleystad) bezocht, zoals blijkt uit de foto bij de auto. Een zeer mooie en subtiele verlichting binnenin de auto laat toe om van de nog uitstekende staat van de lederen fauteuils en deurpanelen te genieten. Deze wagen is inderdaad een stukje van onze geschiedenis!

Aan het eind van het bezoek wilde Michel Mahy me graag nog drie Mercedessen in hun oorspronkelijke staat laten zien. In een ruimte in renovatie ontdekten we een bordeauxrode Heckflosse 300SE, een zwarte Ponton 190 en tenslotte een groen, zwart en erg bruin van de roest (!) gekleurde 220S cabrio die volledig gerestaureerd zal moeten worden.

Over de toekomst van deze drie wagens is nog geen beslissing genomen. Zij zullen ofwel worden teruggebracht naar de opslagplaatsen tot betere tijden, ofwel te koop worden aangeboden, ofwel worden gerestaureerd nadat ze dan in een voor het Museum representatieve staat verkeren.

Tijdens het afsluitende bezoek aan de winkel met miniaturen, boeken en oude voorwerpen werden een paar woorden gewisseld en werd het interview-bezoek afgesloten met een hartelijke handdruk die constructieve toekomstige contacten tussen het Museum en onze Club in het vooruitzicht stellen. In 2022 plannen we een groepsbezoek aan het museum dat je natuurlijk nu al individueel kan ontdekken, net als de tijdelijke tentoonstelling in Gent. Ik moedig je aan om dit zeker eens te doen.

Ik wil Michel Mahy uitdrukkelijk bedanken voor zijn onthaal en de (bijna 3 uur!) tijd die hij heeft vrij gemaakt alsook voor zijn toewijding om deze juweeltjes van ons automobielerfgoed te willen bewaren en ons allen te tonen.
In een volgende editie van de Gazette, in maart 2022, zullen we aandacht besteden aan het Autoworld Museum in Brussel… maar dat is een ander verhaal!
Tot ziens in Leuze in Henegouwen!

Jean-Marie Boussy

error: Content is protected !!